ibland eller någon gång skulle det va skönt att gå en promenad utan att behöva kämpa med en skällande hund. Ibland känner jag bara att jag vill ge upp det tar så mycket energi!

Jag vet varför Moxie skäller, när han var ung var det alltför många som bara släppte fram sina hundar utan ens en förvarning eller struntade i mitt ”nej”. Det har resulterat i att han vill hälsa på ALLA hundar så fort han ser en hund blir han frustrerad över att han sitter fast i kopplet medans han mest av allt bara vill springa fram till den andre. Men vi har kommit en bit på vägen iallafall.

Jag vet även varför Yasha beter sig som hon gör, det är osäkerhet i grund o botten o hon vill inte att hundarna ska komma i närheten men det är också spökåldern som håller i. Det jag inte vet med henne är hur det började. Och det är väldigt stor skillnad på henne o Moxie o jag har inte hittat någon riktig knapp ännu då hon reagerar så konstigt, hon kan skälla på hunden men sen kan hon tittat åt ett helt annat håll men fortsätter att skälla ibland tittar hon även på mig efter hon börjat skälla på hunden o fortsätter skälla medans hon tittar på mig, o där vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig. Jag försöker avleda henne o det går hyffsat ibland, jag har försökt att sätta mig ner i typ ryggsäcks position men även framför o på sidan för att se, jag har försökt att ta tag i henne o då menar jag inte att riktigt ta tag utan att jag har tagit vid hennes nos så hon tittat åt ett annat håll eller mot mig, det går absolut inte att ryta i eller säga ifrån för då skäller hon ännu mer pga. osäkerheten. Hon är inte jätte svår att få kontakt med, det är ibland det inte går o då är det bara att vända o gå åt ett annat håll men det att få henne tyst är svårt(!) ibland skäller hon även fast hunden försvunnit ur synfältet.

Så jag undrar om någon har nått tips på hur jag ska göra eller tips på nån tillits övning med henne?
Jag vet att det är värre nu när det varit så himla varmt så hoppas regnet som kommer nu lättar upp luften lite.

2014-07-29 16.02.46

En reaktion på ”

Kommentera

