Lördagsskoj

Den här lördagen bestod av hästar och barn.
Dagen började med att jag fixade med hundarna, alltså gav de frukost och utgång sen kom en tjej som ev. ska bli medryttare, hon har varit här två gånger förut men idag va första gången hon skulle rida så jag fick pallra mig iväg på rundan gåendes. Fast tog Ronja o tömkörde henne men saknar att följa med på hästryggen.. Saknar Maya massor! Det är helt sjukt hur känslorna kom tillbaka efter jag tog ut p-staven skönt att ha känslor haha men fy tusan vilken bomb av saknad det kom.

Men det gick bra iallafall för henne hon fick ner Neppes stela hals o det är inte många som klarar av o ändå har hon inte ridit på två år o hon blir ”bara” 15 i år så det känns bra och att hon är trevlig är ett stort +. så hoppas hon vill fortsätta komma ut sen, hon kommer på måndag iallafall. 🙂 
Neppe va dock liite öm på gruset på första biten så det får bli skor nästa gång hovis kommer. Han har gått utan skor sen vi köpte honom nästan då hans hovar va i väldigt dåligt skick, torra och spruckna. Han tappade skorna flera gånger och fläkte upp hovarna så vi testa att ta bort dom helt o det funkade jättebra och nu efter… 7(?) år så har de blivit jätte starka, det är bara på en hov det kan gå upp en pricka på somrarna så hoppas det inte ska bli något problem om vi provar med skor fram men hovis brukar få bukt med sprickan genom att göra ett hack rätt över den o det har funkat hittills och eftersom de blivit så pass starka så hoppas jag att det kan gå bra ändå så han slipper va öm. Det finns ju lite gräs att rida på vid kanten men dikena på en del ställen är riktigt djupa så man vill inte rida nära om man inte är absolut tvungen liksom.

Sen en halvtimme efter att hästarna var klara så åkte jag o mamma iväg till min bror då han och hans sambo skulle iväg så vi skulle vara barnvakt åt deras två små barn, en flicka på snart 1 år som heter Wilma och en son på snart 4 som heter Liam. Det var kul men riktigt utmattande att vara där i 9 timmar. Fast tog en sovpaus på några timmar på kvällen haha.

O nu är vi hemma igen o hundarna är överlyckliga, Moxie sover i hörnet i andra änden av soffan, Allie ligger bredvid o tuggar på ett ben o Xet ligger o snarkar i mitt knä. Det kallar jag livet, att komma hem till ett par överlyckliga hundar. KÄRLEK. ♥
Mamma gick o la sig direkt, hon fick ju ingen sov paus men hon sov ju medans jag va ute med hästarna så. 😉
Sen skrämde Moxie mig förut, jag tänkte kolla hans knöl o huvudet efter en fästing (han får stora knölar efter fästingar så måste köpa fästinghalsband) o så ser jag att det är helt svart runtom o fick kalla kårar ”tänk om han fått en sjukdom nu bara för att jag inte prioriterat halsbanden den här månaden” usch men jag tvättade med väteperoxid som vi har hemma efter att Ronja va skadad o då föll det av, det va bara en sårskorpa men det såg verkligen inte ut som det när jag kollade så det va riktigt skönt! Fästingens huvud kanske suttit kvar o det blivit lite sårigt? Det såg iallafall fint ut under förutom att det va svullet då o Mox satt så snällt o väntade tills jag var klar. GulleMulle. ♥
När nästa ”lön” kommer blir det att köpa fästinghalsband iallafall, jag har inte prioriterat det den här månaden då det inte har varit så många ännu men tycker synd om honom som får såna knölar efter alla fästingar.

På tal om annat!
Ett av mina paket kom igår och vi va ute på shoppingtur så måste ta kort på allt imorgon när det är ljust! 😀

En sak som är lite tråkig ang. hurtta selar, jag har en rosa Y sele storlek 80 (Som är till salu, använd ett fåtal gånger, den är som ny) den sitter jättebra runt Allie men runt halsen så är den alldeles för stor och jag köpte en annan i storlek 70 o den sitter jätte bra runt halsen och längden runt magen är ganska bra men remmarna är smalare o det gillar jag inte jag skulle vilja ha de lika breda som på 80. 😦 
Men får testa imorgon o se hur hon går i den osv o se så det inte skaver men hoppas den går att använda ändå.

//Klumpetassar

Kommentera

