Häst- och hundträning

 

Idag kom Fia runt  07.30, halv åtta.. på morgonen! Jag va ganska trött men jag tog mig upp iallafall, bara jag som är sjukt morgontrött?

Jag hade tänkt att ta med både Alli o Moxie på promenad medans Fia red på Neppe men eftersom mamma va vaken fick hon vara Moxievakt så tog jag Alli och shettisen Ronja istället så hon skulle få komma ut lite.

Alli hade jag i koppel som jag knöt fast runt magen och Ronja tömkörde jag. När vi va ganska nära hem (va på galoppvägen ni som vet) så släppte jag Alli lös eftersom hon lyssnar väldigt bra och kommer på inkallning och det gick faktiskt superbra. Det är bra träning för både Alli och Ronja då Ronja misst tilliten för hundar tyvärr och Alli bryr sig inte alls om hästarna. Tyvärr litar hon lite för mycket på hästarna då hon gärna går väldigt nära så där måste jag vara med, ingen lugn stund måste ha huvudet igång men det är ju bra så jag kommer igång lite mer. 😉
Alli går ifrån hästarna så fort jag säger till men hon är ganska snabbt tillbaka igen, hon går ju inte jättenära men jag vill ändå inte att hon ska lära sig att gå för nära. Neppe brukar oftast inte bry sig om hundar men man ska aldrig va 100% säker och Ronja vet jag att hon kan kicka till, även fast hon är liten så kan det bli en redig smäll men hon börjar bli duktigare också.  Det är därför jag inte tog Moxie också med Alli och Ronja då han blir så triggad av Ronja. Men ska ta o lämna Alli hemma nån dag sen istället o ta honom o Ronja dock kommer jag ha henne i grimskaft då istället för att tömköra henne så jag har mer kontroll på henne.

2014-04-26 09.37.43 2014-04-26 09.37.40

 

Efter hästarna tog jag en paus på 10-15 minuter sen var det dags att byta om o packa lite hundgodis o annat för sen tog vi med Moxie, Alli och Xet till Bruksa för att träffa Åza som håller i lite hundkurser och är även mammas jobbarkompis så jag får lite gratistips. Vi har inte samma tänk o hon tror inte att mitt tänk funkar alls men de går jätte bra med Moxie så det vet jag att det gör men det är roligt att höra andras åsikter ändå o kul att komma ifrån hemmet lite. Vi gjorde inte så mycket men fick lite tips som jag dock ska göra om lite på mitt egna vis men de var ändå användbara.

Sen var det tänkt att vi skulle stanna till vid Djurmagazinet för att köpa nytt tikskydd åt Xet men det va nått event där med massa hundar så då orkade inte mamma stanna… Lite besviken blev jag då såklart blev ju nyfiken på vad det var för nått o om det fanns rea saker haha. 😉

 

Imorgon kommer Fia hit tidigt igen och nån timme efter kommer en annan tjej som jag red ihop med när jag började på ridskolan när jag va 7 år, vi träffades hos min kompis för ett tag sen på hennes födelsedagsfest och det visade sig att de va sysslingar. Vi pratade lite o hon sa då att hon ville att hennes lilla dotter skulle få träffa hästar och att hon letar medryttarhäst så då bjöd jag hit henne. Så hon kommer imorgon för att låta hennes dotter sitta lite på Ronja och dotterns kusin skulle följa med också. Fia får vara me med Neppe så Ronja håller sig lugn och jag kan hålla koll på Ronja medans Linda som hon heter får hålla koll på barnen. 😉

Hoppas Neppe är bättre i hovarna i morgon, han var lite öm idag. Alltså inte hela tiden då skulle han inte få följa med ut men på gruset va han öm så vi tjärade hovarna så får vi se om det hjälpt något men jag får nog hålla på o tjära dom några gånger nu.
Han går barfota för när vi skaffade honom så åkte skorna av HELA tiden och hovarna fläktes upp o blev förstörda men jag pratade lite med mamma o vi ska nog testa att ha på skor igen nu när han faktiskt har härdat till hovarna genom att gå barfota i flera år så är de mycket hårdare nu. Så slipper han bli öm i strålen. Får hoppas det funkar.

Jag somnade när jag kom hem från bruksa btw, vaknade en snabbis för att äta o sen somna jag om tills nyss haha. Får se om jag kan somna igen sen så jag får sova lite innan alla kommer.

2014-04-27 00.56.51

Imorgon får jag äntligen tillbaka min säng för då åker mormor hem som lånat mitt rum, blir ganska trångt i soffan. 😉

 

//Klumpetassar

Kommentera

