Hundvakt på obestämd tid

 

Okej nu känner jag att det är dags att skriva ut det här. I tre veckor har jag haft en hund till här hemma, den 30e mars åkte jag och min mamma o hämtade hit ”Alli” som hon heter. Det är en tik på 9 månader (gissa rasen längre ner) som behövde komma bort hemifrån ett tag. Jag tänker inte skriva ut varför utan det är lite personligt från ägarens sida men kan skriva att hon inte hade tiden för henne + sjukdom bl.a och Alli är en ganska så pigg liten vovve! Eller liten o liten hon är faktiskt större än Moxie o det är svårt att tro för hon ser sååå liiiten ut! Men hon är lite högre än honom och ganska mycket längre, det som gör att hon ser liten ut är nog att hon är ganska smal, Moxie är hm mycket tjockare än henne, men eftersom han kan gå ner nått kilo o hon kan gå upp nått kilo så kan väl han dela med sig. 😉

Här kommer lite text om de första dagarna så skriver jag senare om resten.

Iallafall första kvällen var ganska jobbig för henne, det va mycket omkringgående, mycket vattendrickande och stirriga ögon. Lite pip då o då men inte alls mycket så det va lugnare än vad jag trodde att det skulle bli då hon är väldigt förarfäst.

Xet som vi trodde skulle reagera eftersom hon är en tik, reagerade ingenting alls o det är väldigt skönt, Akilles blev stor som ett berg när de fick hälsa på varann men det försvann snabbt o började leka, Moxie brydde sig inte i vissa lägen han ville leka med henne MEN han va vaktig mot grejer, soffan, sängen och framförallt mig.
Moxie har träffat henne två gånger innan hon kom hit o Xet en gång o då gick allt bra också, bara Akilles som inte träffat henne innan men han är så enkel o hon undergiven så vi visste redan innan att det skulle gå bra mellan dom, 100% säker va vi ju såklart inte det kan man ju aldrig va med djur men kan säga att vi va 99% säkra då. 😉

Jag sov i sängen två nätter men kände att det inte riktigt funkade, Alli låg vid grinden i dörröppningen till mitt rum då hon inte fick komma nära, eller jo ibland gick det bra men det va mycket tveksamhet från både hennes och Moxies sida. 
Så då började jag sova i soffan i vardagsrummet istället då det är en stor hörnsoffa därav jag låg så jag hade huvudet vid ”böjen”, Xet sov då som vanligt vid min mage, Moxie sov vid mitt huvud fast i änden av soffan och Alli kunde ligga vid mina fötter, jätte nöjda allihop. Så så sov vi några dagar o medans dagarna gick så accepterade Moxie mer o mer att Alli är här och är nära mig så jag testade sen att sova i sängen o då va det inga problem alls!  
Han va fortfarande lite vaktig mot grejer som ben o leksaker, vi hade bara några gamla märgben framme som jag missat att ta undan som de såklart hittade, leksaker hade jag tagit undan. Men fick då en ide som jag testade, att om jag lägger fram alla grejer så kanske han blir lugnare då han inte ”kan” gå o vakta på alla, det är värt ett försök iallafall tänkte jag. 
Så jag la fram alla äldre märgben och leklådan och…. han slutade vakta helt! Hon får ta både leksaker o ben!
Dock får de va i olika rum när de får andra ben som inte ligger framme hela tiden, tex såna vita ben som de gnagar slut på ganska snabbt eller dentasticks,
Mat försöker han ta från henne dock så där får man hålla lite koll men han gör inget försök till att sno när man säger ifrån så duktig Mox! 🙂

 

Det är så himla kul ändå när Alli kom hit, alla är så himla mycket gladare!
Som ni kanske inte visste så går inte Moxie o Akilles ihop längre, jätte sorgligt men det funkar inte alls därav barngrindarna då Moxie är jätte, jätte rädd för Akilles. Genom grindarna går det ok att nosa lite men utan funkar det inte alls. Så vi har tagit ett svårt beslut att OM vi hittar rätt familj så kommer Akilles att flytta. Det är dock inget som kommer ske hastigt då vi vill att han ska hamna rätt. Det är bara så synd om dom båda två just nu. Jag har verkligen försökt att jobba med dom så de ska kunna gå ihop men sen händer nånting o då hamnar vi inte bara på ruta 1 utan vi hamnar på minus igen o det är pga. Moxie inte Akilles, Akilles är världens underbaraste hund så egentligen vore det inte svårt att hitta ett hem åt honom då han är helt super men eftersom han är rottis/amstaff så tar vi det hellre lite lugnare o verkligen kollar igenom alla personer som är intresserade. Om ni har frågor om det svarar jag såklart men vill inte skriva ut mer just nu då det här inlägget ska handla mest om Alli så åter till ämnet! 😉
Akilles är iallafall glad då han får någon att busa med förutom lilla Xet.
Xet har blivit mycket busigare men också glad över att både Akilles o Moxie har e lekkamrat så slipper hon de flesta lekinviter så hon kan strosa runt i berget i sin egna lilla värld som hon vill.
Moxie är jätteglad över en tikkompis o leka med o de leker som tusan ute! Inne också om jag tillåter det men det är inte så optimalt. 😉
Alli är också jätte glad, hon är som en annan hund nu o det är riktigt kul att se!

Nu blev det ett ganska långt inlägg men jag skulle kunna skriva sååå mycket mer men tar det en annan dag och avrundar här med några bilder på henne.

Kan ni gissa RAS? 

DSC_0025 DSC_0038 DSC_0042 DSC_0046 DSC_0105

Kommentera

