Kloklipp- pest o pina eller mysstund?

IMG_0026

IMG_0017

I torsdags missade jag att klippa klorna på the dogs så tog det idag istället, brukar annars ha torsdagar som kloklippsdag och tandborstningsdag. Xets och Moxies klor växer som ogräs! :O
Moxies och Akilles klor brukar jag ta en gång i veckan medans jag tar en – två gånger i veckan på Xet då hon har för långa klor så försöker få ner dom ganska mycket, mega jobbigt enligt Xet hon gillar inte att klippa klor men när jag tar de andras gnäller hon för att hon vet att de får belöning efteråt och så klart hon också.. knashund. 

IMG_0012 IMG_0013

Hur gör ni när ni klipper klor?
Akilles klor tar jag medans han står upp och så har jag godis på en pall framför honom så han ser det och det är lättåtkomligt då han tycker det är lite obehagligt, han är absolut inte svår att klippa men han tycker det är lite äckligt och den metoden funkar bra på honom så då får det va så.  
Xet är svårare henne får jag ha i knät liggandes på rygg det är enklaste sättet med henne men fortfarande ”jobbigt”. Oftast gnäller hon o ibland skriker hon när jag inte ens är i närheten med klosaxen och sprattlar gör hon väldigt myckket. Men jag håller på o tränar att hon ska va lugnare genom att själv va lugn osv. Idag va hon relativt lugn faktistk! Hon gjorde några sprattlar o sen försökte vrida runt och ett gnäll bara så kanske börjar bli lite bättre?
Moxie däremot är kolugn, jag sätter mig på golvet o så kommer han o sätter sig mellan mina ben o så lägger jag honom ner på rygg. De enda gångerna han sprattlar till är för att det kan kittlas ibland där jag håller i tassen.

IMG_0018 IMG_0019 IMG_0020

Klipper ni helst så fort som möjligt så det blir klart eller sakta och noggrant? 
Det går såklart att vara snabb o samtidigt vara noggrann också. På Akilles tar jag ganska snabbt där behöver jag inte vara jätte noga då det bara krävs 1-2 klipp på varje klo då han har relativt bra klor och de växer inte lika mycket som de andras.
Xet tar jag inte snabbt eftersom jag vill att hon ska lugna ner sig men jag tar heller inte jätte lång tid på mig då hon tycker det är jobbigt o stressigt för henne men jag är väldigt noggrann med hennes klor att ta så nära jag kan utan att det ska börja blöda så att de kan dra ihop sig o bli kortare.
Moxie tar jag längst tid med eftersom han inte tycker det är obehagligt eller nånting så är jag noggrann där o tar o formar klon lite också, alltså klipper bort hörnen osv. om ni förstår. 

IMG_0021 IMG_0022 IMG_0027 IMG_0023 IMG_0025 IMG_0024

Tycker ni det är pest o pina att klippa klor eller tar ni tillfället i akt att få en mysstund med hunden?
Med Moxie tar jag absolut tillfället i akt att få en mysstund med honom då han ligger där, är lugn och tycker själv att det är mysigt att få den där stunden. Han är ju inte jätte mysig av sig den hunden, han vill gärna ligga för sig själv men sen ogillar han såklart inte kel heller men han är ganska självständig och gillar inte när man är för på så den stunden är lite speciell för oss. 

Xet blir det ju också med men inte på samma sett eftersom hon har en liten stress inom sig där när vi håller på.
Akilles skulle nog bara bli ”sur” om vi skulle börja gosa mitt i allt haha han vill bli klar o få belöning.

IMG_0014

2 reaktioner på ”Kloklipp- pest o pina eller mysstund?

  1. Vi fick fila klorna på Theo när han kom för han skrek och tyckte det var jätteläskigt med sax. Dessutom så har han väldigt svårklippta klor, svårt att se pulpan så fila har funkat bra för alla. Slipper kamp. Den andra ligger stilla men gillar det inte. Dock är Alfs klor mer lättklippta så det går fort.

    Gilla

Kommentera

