Lydnad

 

Tack Elisabeth för det jätte bra svaret! Här har ni hennes blogg -> http://elisabethsterner.se/
Hennes aussie Ella är även syster till min Moxie. 🙂

Såhär skrev hon:

Hur ofta tränar ni i veckan? 
– Ja, vi tränar inte varje dag. Beror så mycket på hur skola och så ser ut, men kan tänka mig att det kommer bli ca. 5 dagar i veckan när jag kommer ut och börjar jobba. Tre kvällar och hela helgen. Förutsatt att ingenting annat kommer upp på helgen, som att jag dömer eller liknande, då blir det ofta vila för mina tjejer den dagen också för jag blir så trött i huvudet. Men i snitt fem dagar i veckan skulle jag tro.

Hur ofta på en dag? 
– En gång per dag, men lite längre pass. Varvar mellan hundarna så de får pausa en hel del. Kanske… 1,5 effektiv träning per gång om det finns möjlighet till det.

Hur länge tränar ni på en sak?
– Beror helt på vad det är och vad målet är med träningen. Inte så länge egentligen, kanske 5-10 minuter. Börjar ofta med att träna utifrån där vi var sist och försöker sedan öka svårigheten. T.ex. hopp-sitt-hopp tränar jag nästan enbart på uthopp. Vi kör kanske 3-4 uthopp sen räcker det. Fria följet kan vi träna olika delar i, tränar vi ingångar gör vi det kanske i 5 minuter, sen kan vi träna uthållighet en liten stund men det är sällan längre pass på varje del utan hellre flera delar.

Hur ser ett lydnadspass ut för er?
– Jag börjar ofta med platsliggning med Ella. Fortsätter sedan med att varva mellan moment som kräver fart, och moment som kräver hjärna. Försöker köra moment som vi mer finslipar och nya moment på samma pass så hon känner igen vissa saker medan andra är lite nyare. Ska också bli duktigare på att länka moment med och träna uthållighet på så sätt.

När och hur belönar ni?
– Beror på vad vi fokuserar på. I inlärningen blir det ofta många belöningar, ofta godis, för att visa att det är på rätt väg. När vi börjar kunna momenten försöker jag belöna upp ”problemområden” – t.ex. uthoppet, eller gripandet av apporten, eller att springa fort till rutan. Beroende på vilken känsla jag vill ha i hunden och hur effektiv jag vill att belöningen ska vara blir det godis. Lugn och sansad + vi kan snabbt fortsätta = godis. Lite mer action men att det tar lite längre tid innan vi kan fortsätta = leksak. Blandar kamp och jakt.

Kommentera

