Lydnad

Fick ett till svar Tack! Här är Elins blogg -> http://aktivaussie.se/

Här är hennes svar:

Kul att du ska börja mer med lydnaden!

Hur tränar NI?
Förut tränade jag massor av detaljer, men nu har jag kommit på hur viktigt det är med helhet. Därför försöker jag varva träningen mycket mer, träna detaljer men även massor med länkning, ingångar på planen, störning, transporter mellan moment och helhet.

Hur ofta tränar ni i veckan? Hur ofta på en dag? Hur länge tränar ni på en sak?
Hur ofta vi tränar beror på hur livet ser ut just då och lite hur pojkvännen jobbar, har jag mycket att göra blir det mindre träning, har jag mindre att göra blir säker i alla fall 5 pass lydnad i veckan varvat med spår eller uppletande. Allt beror på =)
Vanligtvis tränar vi en gång per dag, men då åker vi iväg till en brukshundklubb/fält/stan/garage eller annan plats och tränar och det kan lätt bli att man är borta ett par timmar (tränar nästan alltid med sällskap, och då varvar vi hundarna)
Hur länge vi tränar på en sak är lite olika. Beroende på vad vi gör. Till exempel länkar vi kör vi en kedja eller kanske två om det är kort, sedan paus. Tränar vi fot tränas ofta olika delar av fotgåendet och kanske något mer moment innan paus. Kör jag med vänner tränar vi oftast varje hund två gånger.

Hur ser ett lydnadspass ut för er?
Jätteolika när det gäller passen, men jag har tydliga rutiner innan träning som alltid är samma. Försöker vara inovativ så att inget pass blir likadant även om vi tränar på typ samma saker så att varken jag eller hunden ska tröttna. Försöker vara på nya platser så ofta som möjligt, planera passen i förväg och utvärdera passen efter.

När och hur belönar ni?
Försöker att belöna olika, och såklart beroende på vad det är vi tränar. Min hund går lätt upp i varv och därför blir det ofta lugna belöningar där jag belönar med godis och berömmer lugnt (tex fotgående) men tränar vi rutan kan jag använda boll eller extern belöning.

Det var det =) Är kanske inget lydnadsproffs eller så, men så tränar vi just nu!

Kommentera

