Hej och HÅ nu ska vi se hur dagen ska gå

Tro det eller ej MEN jag håller faktiskt på att vända rätt på dygnet, shit majbritt tänker alla nu som känner mig haha. 😉 Jag har somnat runt 22 sen i fredags och då vaknat mellan 04-08 och varit mjaa ganska pigg, inte så mycket vid 04 men senare iallafall.

Det är riktigt skönt, även om jag tycker om att vara uppe på nätterna och ha det här lugnet som är då så är det riktigt skönt att gå upp tidigt och ha allt klart till lunch och ha hela dagen och kvällen nästan helt fri.

Dagarna brukar se ut såhär: Jag börjar med att ta ut hundarna, ge dom frukost, ta ut katten och tända ved i kaminen. Sedan ger jag Neppe sin frukost och då har jag även fått upp mamma som då tar ut vatten till hästarna i dunkar då slangen är fryst, då medans hon gör det tar jag Moxie och går upp o gör iordning Ronja- tar på täcke, ger frukost och tar ut vattnet ur hennes hink så det inte fryser under dagen och sen släpper ut henne i hagen. Bra träning för både Ronja och Moxie att vistas bredvid varann och gå LUGNT <-måste tränas på då Ronja gärna vill springa ner till hagen. Nu har jag faktiskt släppt henne så hon får springa ner själv då det har varit för halt för mig när hon dragit så mycket men det är bra träning ändå för Moxie då han lär sig att han inte får springa efter henne.

Då är hästarna klara så då går jag vidare till Moxie och där har jag fått hjälp av mamma nu två dagar i rad och tränat budföring. Han fattar riktigt snabbt men han har svårt med fokusen som brukar va på bilar som åker eller fåglar som flyger eller ja vad som helst egentligen. Men han börjar fatta nu efter bara två gånger och det är kul!

Efter det har vi tränat på fjärren, där har han också svårt med fokus och även att va kvar på samma plats. Sen har vi övat på lite trix och fot eller så har vi dragit pulka och sen har han fått nosa upp godis jag slängt på backen som avslutning.

När Moxie är klar får Killes och ExieKexie gå ut och springa av sig och sen frukost till mig o mamma.

Runt kl 15 så ska Ronja in då det är runt 15-16 hon brukar rymma ut och även då får Moxie följa med och det är lättare att hålla båda uppåt mot stallet när det är lite uppförsbacke en mot hagen då det blir nedförsbacke. Ronja ska då få av sig täcke, svansreflex och grimma och få på sig stalltäcke, få pellets, lite hö och såklart vatten.

Idag mockade jag även Mayas box när jag o Moxie va uppe med Ronja, efter en timme och tre skottkärror senare va den ren. Maya skitar ju ner HELA boxen när hon är inne. Moxie var jätte duktig och lyssnade nästan hela tiden, första gången jag gick fram o tillbaka med kärran höll jag i kopplet men annars gick han lös hela tiden och kom när jag ropade och brydde sig inte om bilar som passerade. Duktig kille! Tänkte på om jag skulle påbörja Neppes box också men Moxie börja bli trött i huvudet o få tråkigt så va bäst att gå ner så han inte skulle börja sticka o då avluta.. det började ändå skymma så skulle inte hinna så långt då vi inte har något lyse i stallet.

Nu kanske ni undrar varför jag inte tagit Ronjas box men det är så att hon inte gör så mycket när hon är inne så vi ska vänta ett tag nu och sen ta ut allt ur boxen då hon strör ut all hö i hela boxen o sen vill hon ej äta det och det är skitsvårt att mocka ur hö så när vi gjort rent hela boxen så ska vi sätta upp en hönät till henne istället.

Jag blev klar runt 16-16.30 med allt så nu kan jag bara ta det lugnt, bara hundarna och Neppe som ska ha kvällsmat senare.

Annars under dagen så ska Neppe få mat två gånger till och hundarna ska få lunch och sedan kvällsmat och såklart fler utgångar. Hm och såklart mer mat till mig! Sen har jag ju släppt in katten och hållit igång kaminen också såklart. Vissa dager måste ved tas in också.
Imorgon kommer Fia så ska vi ta en ridtur innan hon ska jobba. Jag ska låna Dimman då jag inte vill riskera att Maya ska halka eller något eftersom vi ska göra ett nytt flyttförsök på söndag..

Nu här kommer en video på när Moxie och jag tränar fot, jag har faktiskt tvekat under dagen om jag ska lägga upp den eller inte för att innan jag hämtade kameran gick han klockrent alltså helt perfekt men när jag började filma så va han inte riktigt med, det kanske inte syns jätte mycket på videon förutom några gånger ser man det ju riktigt väl men IRL va det inte så bra alls utan mycket fokus på bilar, flygplan, hästar och mycket annat. Självklart är jag nöjd över honom ändå men det kunde gått bättre o så dumt av mig att inte börja filma första gången vi höll på men kom på det då när vi körde att ”åh va duktig han är jag måste filma” o så bara nehe nu försvann känslan. ;P
Sen märkte ja att jag  inte va så duktig på att va nära kameran hahah! 

2 reaktioner på ”Hej och HÅ nu ska vi se hur dagen ska gå

Kommentera

