Stadshelg

I helgen har jag o Moxie varit hos min pappa i stan. Jag skulle lämna av hans försenade födelsedagspresenter och även träna lite hundmöten med Moxie.
Pappa blev jätteglad för grejerna han fick, en plåt(?)snusdosa, en hundvarningsskylt och sånt där dingelidong klockspel med drakar som man hänger ute som han kan ha på hans land.

Hundmötena med Moxie gick mycket över förväntan, jag trodde han skulle halvtokig då det va jätte, jätte länge sen vi va i stan och han brukar alltid va mega tokig första och ibland andra dagen också vi är där o sen lugna ner sig lite men inte ens det! Vi mötte hundar på 10 meters håll och även en på 5 meters håll och han kunde kolla på dom men sen ha fokus på mig, svinbra!
Under 3 dagar reagera han dåligt på två hundar. Grannens hanhund som han verkligen inte får hälsa på då den har opererat sig den vill han jätte, jätte jätte gärna hälsa på så med den blir han heltokig och låser sig rejält. Han studsar, drar men mest skäller han HÖGT. Jag vet inte vad det är för speciellt med den, om det är för att den är just en granne och han känner doften i trapphuset? Sen reagerade han på en hund han såg genom fönstret i mitt rum som genade över gården men där såg jag ju den inte och kunde inte få fokusen på mig innan han kunde låsa sig.
Men annars är jag helnöjd han har haft mycket fokus på mig och lyssnat bra, varit lite dragig men det är förståeligt när det va så länge sen vi va där och massa nya dofter i snön.
Det jag är mest nöjd är över mötet på 5 meters avstånd, det va en bc som först la sig ner när den såg Moxie o Mox blev ju intresserad då men jag fick hans fokus iaf och sen gjorde bc’n en lekinvit men jag hade fortfarande Moxies fokus även om han kollade på den andra hunden så fanns våran kontakt ändå. Det märks att vi kommer framåt  i träningen och det är en jävligt skön känsla, när vi liksom inte har tränat möten på väldigt länge och det är såhär bra, tänk vad träningen kommer ge sen när vi ska va oftare i stan sen när vintern är över och hästarna inte behöver lika mycket tillsyn som nu i vinter med in/ut gång för ponnyn o extra mat osv. Såklart kommer de få uppmärksamhet sen också men menar att mamma behöver extra hjälp över vintern med både hästar och ved och allt annat som hör till. 🙂

Jag tränade även lite ”dogparkour” i stan, på bänkar som inte va alltför hala men även på träd och snöhögar både han och jag blir jätte glada när vi tränar och vi gör även vissa andra glada. När vi körde på några träd så gick det förbi ett gammalt par som skrattade glatt åt honom, tror säkert de skulle sagt nånting om jag hade kollat på de men blev lite blyg haha o gav all fokus på Moxie. 😉

Mamma hämtade tillbaka mig igår kväll så idag fick jag hjälp att träna lite budföring för första gången hemma. Sen fick han träna på fjärren som han har riktigt svårt med och fot som gick JÄTTE bra! Duktig kille. ♥

Kommentera

