Kaos

Jag har inte bloggat om ett tag då det har varit helt kaos i mitt huvud ett tag efter att det var kaos i lördags när det var tänkt att Maya skulle åka till fodervärden.

Fodervärden Therese, hennes make och väninna kom tidigt på fm och vi skrev fodervärdskontrakt och sen gick vi upp och kollade utrustning och sen börja vi med att försöka lasta Maya. Hon har bara åkt transport ca 4 gånger i sitt 16 åriga liv och senast när vi flyttade hit tog vi hjälp av veterinär som gav hästarna lugnande eftersom Neppe är livrädd för transporter efter travet kan jag tro. Men de ville testa utan lugnande först och det gick ganska bra, hon va inte livrädd eller våldsam utan hon va sitt lugna snälla jag men hon kom bara halvvägs in i transporten sen vägra hon gå längre. Det va snökaos ute och riktigt kallt så jag gick in ett tag o värmde mig men de tre och mamma fortsatte ute hela dagen och där va misstaget att det fortsatte o fortsatte så Maya blev ju sur till slut och det är ju förståeligt, egentligen borde vi tagit en längre paus. Såklart fick hon pauser emellan men tror de blev lite för korta så hon blev ju trött på hålla på där.

Iaf till slut ringde mamma ut veterinären som gav Maya en liiiten liten dos till en början, veterinären trodde hon skulle behöva en stor dos pga. hennes vikt men eftersom Maya förra gången blev jätte trött av en mellandos så fick hon en mini först för att sedan ta en till. Men efter den första lilla mini dosen så slog hon ihop totalt, tydligen höll hon på att falla över mamma men hon hann som tur var flytta sig en bit så hon vart bara puttad in i väggen och Maya slog i mulen så blodet sprutade. Så det blev ingen flytt i lördags och vi har nu konstaterat att Maya är som Moxie, tål inte vissa lugnande medel vad är chansen att man har två djur som mår så dåligt av lugnande, jag kommer aldrig glömma paniken som Moxie hade… Veterinären blev jätte chockad! Jag var inte med så såg inte som tur var usch vilken hemsk syn det måste ha varit.. Både mamma och Maya mår bra men tycker synd om Therese som va så glad över att få hem Maya o så blev det sånt kaos.

Veterinären var snäll som ringde dagen efter och frågade hur det var med Maya, hon va ju som sagt väldigt chockad över händelsen.

Therese skulle kolla om hon fick tag i en större transport och en erfaren kille som håller på med NH och brukar hjälpa till med liknande saker så hoppas det går bättre nästa gång även om jag är glad att få ha kvar Maya lite till.

En reaktion på ”Kaos

Kommentera

