Bra dag idag

Hästar

Idag på fm kom veterinären ut till Neppe och Maya.

Hon började undersöka Neppes öga i både inomhus (mörkare) och sen ute (snöljust) och det va som vi trodde att det är inte helt över i ögat MEN det är nog kroniskt, det kommer alltid finnas kvar men han har inte ont så ingen operation behövs, så han behöver inte tas bort och han behöver inte ens någon ögonkräm längre! Det som ska va kvar är huvan som ska hjälpa mot vinden eftersom det är kroniskt kan det lätt komma tillbaka så den får han ha i hagen. Men åh så glad jag äär! Min Neppebus som jag va så rädd att vi va tvungna att ta bort, jag som trodde att det knappt blivit bättre, så har det blivit mycket bättre så han inte ens har ont! ❤

Sen var det Mayas tur, hon blev undersökt (besiktad) och vaccinerad och hon var U.A förutom att hennes ballar på hovarna va mjuka pga. snön men det är nått som självläker och sen att hon inte ville bli longerad men det är inte så konstigt eftersom hon aldrig blivit det och vi va för nära stallet med maten. MATVRAK. 😉
När det va sista varvet på springturen höll jag nästan på att däcka! Jag somna ju ifrån maten igår (inte bra) och hann inte äta innan veterinären kom så fick hjärtklappningar och svimmkänsla så då fick mamma ta över en stund så jag kunde sätta mig ett tag.. usch. Så när vi kom hem igen gav vi alla hö i hagen, tog in lite ved o sen fixa mat direkt!
Sen slockna jag på soffan och vakna igen när mamma skulle åka till jobbet vid 8..uups. Men det behövdes nog.

Hundar

Nyss var jag ute med Moxie och rotade fram hundpulkan ur jordkällaren och övade med honom för första gången!
Jag börja med att dra den själv o då ville han springa och bita i den som med skottkärrhjulet… Så jag stanna och kasta massa godis i och runt den så fick han nosa på den ett bra tag tills det va lugn med den så drog jag lite till eftersom ljudet nog är det läbbigaste men det gick bra så då ställde jag honom mellan skaklarna men knäppte inte fast honom! Jag höll i hans sele och i skaklarna och gick ett steg, mycket beröm* gick ett till, beröm* och så fortsatte vi så ett tag och utökade stegen. Det va jätte läskigt medljudet i början men det läskigaste var nog när han gick snett och kom emot skaklarna men efter mycket beröm och godis så gick det bättre. Så jag spände fast honom och tog två varv och slutade när det gick som bäst, knäppte loss honom och kasta godis i och runt den igen och satte mig sen i pulkan så fick han gå o nosa på den så det slutade bra.

Vi tog inte många varv eftersom det är första gången och det gick lite sämre i början så ville jag inte sluta när det han va lite rädd för den så tog hellre ett extra varv och sluta när det gick bra. Och såklar MYCKET beröm och godis!

Ställde sen undan pulkan på trappen och tog av selen så busa vi loss i snön o så glad han va. :’)

Sen gick vi in så släppte jag ut de andra hundarna, måste göra nått åt Xets vintertäcke som är för stort vid frambenen så täcket är jämt runt magen när hon kommer in igen… -_- Hon skulle kunna ha det tunnare täcket med en tröja under men vart tusan ligger tröjan då? haha.

Klippte sen allas klor och satte deras frukost på blöt. Så nu är det bara kvar det jag SKULLE göra men det kan jag ta sen om jag orkar…. hehehe. 😉

2 reaktioner på ”Bra dag idag

  1. Låter som om du gjort rätt med pulkan och hunden. Sluta när det går som bäst är A och O i början. Sedan så beror det där säkert mycket på vilken hund en har. Vi körde nästan bara på på en gång, han har lite av en ångvältsmentalitet nämligen :P… Kul är det hur som helst, och hoppas det går lika bra nästkommande gånger 🙂

    Är det en gammal segebadenpulka du har förresten, eller är det någon annan? Tänkte eftersom den hade skaklar och så 🙂

    Gilla

    • Va bra, det är första gången både för mig och Moxie så men jag försökte använda sunt förnuft iallafall. 😉
      Tack det hoppas jag också! 🙂

      Jag har inte en aning om vad det är för sorts pulka det är nån som min mamma skaffade för många många mååånga år sedan till hennes schäfer blandis som jag inte mins så länge sen var det. 😉
      Den har iaf skaklar som är ganska långa som går som en båge över hunden och själva pulkan är av trä under och har ett rött tyg ovanpå om det hjälper något? 😉 🙂

      Gilla

Kommentera

