Kläder

Varför är det så tabu med kläder på en hund med päls? Om nu inte hunden tar skada av det eller inte  blir för varm så varför är de så dåligt att klä sin hund? 
Visst att klä sin hund i kläder som bara har med ”finhet” att göra o att den får ha de kläderna på sig ofta/jämt, det kan jag också tycka är lite väl för päls är ändå päls den måste få lufta och vara ”fri” annars sätter de väl inte ens nån vinterpäls(?) men att ibland sätta på en tröja med slips på tex eller en fluga till en speciell dag vad gör det om hunden inte reagerar på att ha det på sig?  Men att ta på till en fotografering är ok? Vart går gränsen?

Och jag med en långhårig hund har fått kommentarer om varför jag har täcke på honom ibland, ”han borde ju kunna hålla värmen själv”. Men täcken är inte alltid till för att hålla värmen utan för att hålla bort regn o vind OCH det är bra för lederna att ta på ett täcke om det är blåsigt eller kallt ute. Här där jag bor är det fält runtomkring så det kommer åt att blåsa riktigt ruskigt ibland då tycker jag iallafall det är bättre att han får ha ett täcke på sig. Finns också vissa som lätt får vattensvans så där är det också jätte bra med täcke. Men visst jag har ett tjockare täcke på honom ibland men det är som sagt för att det är himla ruskigt ute + att hela täcket är av reflex = svinbra här ute så att han syns riktigt väl och jag HAR  koll på honom om det skulle bli för varmt, det är inte svårt att ta en hand under täcket o kolla eller se efter hur han beteer sig om han flämtar massor osv. osv. Jag har faktiskt lite koll på min hund. 😉
Jag har även en tunn overall till honom utan foder och den är till för när det är lerigt för även om jag skulle klippa pälsen så skulle det fastna lera och jag skulle va tvungen att bada honom nästan varje dag o hur bra skulle det va? Nu har vi haft riktig tur med leran för i år (hoppas det håller i sig) för där vi inte har fält där har vi ett litet berg precis bakom huset så när det regnar rinner det ner o samlas i trädgården och blir som ett lerbad men nu än så länge är det bara lite blaskigt och det är t.om inte så lerigt i hagen. Så han har bara behövt ha den på sig en gång för det är ju skönt om han kan slippa ha grejer på sig. 

Xet som blivit 7 år har blivit väldigt frusen av sig, inne också så hon har fått sig två st innetröjor som hon tycker jätte mycket om, den ena iaf för den andra måste vi sy om lite då den va för stor om halsen. Täcken har hon från förra ägaren ett tunnare och ett tjockare som hon där inte har behövt använda det tjocka förut men när det va riktigt ruskväder för någon dag sedan fick hon ta det tjockare täcket men på något konstigt sätt, såg inte hur hon gjorde men hon fick fram frambenen i hals öppningen så hon fick täcket om midjan??? Ändå knäppte jag ganska ”hårt” för att det skulle sitta bra, jag fattar inte hur hon bar sig åt, har faktiskt inte en aning.

Skor har jag faktiskt också tänk inhandla, men måste hitta rätt skor de måste va sköna, hållbara, vattentåliga och kunna sitta kvar.  
Varför skor då? – Jo för att Moxie får dåliga tassar om hösten och vintern, det hände förra året och det hände det här året också, om ännu värre t.om. Han gillar det inte o han försöker dra i pälsen under tassarna och slickar o slickar och det kommer tillbaka hela tiden. Sen när det är kallt ute så spricker trampdynorna mycket så det känns mest snällt mot honom att skaffa skor. Jag struntar väl i om ni tycker jag är dålig för det, jag gör det jag tycker är bäst för min hund så är det. Men jag hoppas såklart att det är fler där ute som tänker som jag. 😉 
Alla får ju ha sin åsikt så om nån tycker helt tvärtom mot mig det gör mig inget men jag vill inte ha några hat kommentarer för att vi tycker olika.

 Jag har själv inte ”tyckt om” hundar med kläder/skor förut då jag va mindre och inte tänkte på leder osv. men har faktiskt tänkt om.

Tillägg: Ska också säga att jag inte använder mig av täcken o så JÄMT utan BARA när det behövs.

Tillägg 2: Om någon har tips på bra skor kommentera gärna. 🙂

Tillägg 3: Det är öppet att ge kommentarer om ni tycker annorlunda eller inte. ^^


08017113499210_41

Kommentera

