Operation häst och hundvänjning

Efter att Akilles och Moxie fick storfnatt och jagade stackars Ronja i hagen (mini shettisen) så har jag tagit på allvar nu att de MÅSTE vänja sig vid varann! Dumma hundar som ska jaga upp varann.

Jag vill börja med att skriva att jag började med kanske en ”hård” metod mot Moxie och jag vet om det så ni behöver inte anklaga mig för dåliga metoder men jag ansåg det var bäst då både han o killes bet henne i stjärten, inget allvarligt men det får de INTE göra, det kanske finns bättre metoder men det fick bli såhär och jag vet också om att jag gjort misstag så det behövs inte påpekas heller man lär sig medans man håller på och det är första gången jag vänjer en hund o en häst med varann.

Jag började med att knyta upp Moxie med kopplet i ett träd medans jag hämtade Ronja och där gjorde jag misstaget att inte kolla halsbandet så han slet sig men tur i oturen var det bättre att ha han lös. Ronja va inte alls glad, rädd för Moxie (mycket förståeligt.) Hon struttade runt  men jag försökte att ha henne på sidan om mig där Moxie inte var men vallhund som han är smög han runt oss men så fort han kom i närheten drämde jag i ett par vikta tyglar jag hade med mig i backen framför honom och sa bestämt ”NEJ(!)” Alltså med det menat han får inte komma i närheten.  Han blev inte rädd för det vill jag inte att han ska bli men han ska veta att han får inte komma i närheten. Och nej jag slog inte på honom bara i marken.

När vi kommit en bit ut från stigen där det är lite mer utrymme satte jag på tygeln på Ronja och använde grimskaftet istället mot Moxie o lite som drivkraft på Ronja istället för ett longerspö som jag glömde ta med mig. Satte fart på Ronja så hon skrittade runt mig i en cirkel och redan där har Moxie fattat att ”jag ska hålla mig undan” så jag bad han gå o lägga sig som han gjorde utan protester men han reste sig ibland men sa till honom då igen att gå o lägga sig som han då gjorde. Efter ett tag fick jag upp henne i trav så gott som det gick då hon vek in mot mig hela tiden eftersom jag inte hade longerspöt kunde jag inte putta ut henne igen men Moxie låg kvar så avlutade longer övningen och sa till Moxie att stanna o så tog jag Ronja och gick i en cirkel runt honom på BRA avstånd med Ronja på motsatt sida än där Moxie var. Tre ½ varv då Moxie reste sig några gånger men avlsutade sen när han låg kvar efter det där halva varvet.

Tog ca 15-20 minuter och är väldigt nöjd efter första träningen det gick bättre än förväntat och hoppas det fortsätter så!

2 reaktioner på ”Operation häst och hundvänjning

  1. Jag tycker att det var en grymt bra övning du gjorde! Riktigt smart 🙂
    Jag hade också markerat lika ”hårt” som du gjorde, de måste respektera hästen även fast hon är liten 🙂
    Bra jobbat! 🙂

    Gilla

Kommentera

